Стівен Кові «‎‎7 звичок надзвичайно ефективних людей» короткий огляд книги

Стівен Кові «‎‎7 звичок надзвичайно ефективних людей» короткий огляд книги | Почни з себе

Час читання: 12 хвилин

19 Бер, 2023


Книга Стівена Кові «‎‎7 звичок надзвичайно ефективних людей» – це справжній бестселер бізнес-літератури. Вона допомогла багатьом людям подивитсь по новому на саморозвиток, постановку цілей та якості, які потрібно розвивати.

Сьогодні ми розберемо, які 7 звичок потрібно мати, що таке проактивність за Стівеном Кові, як ставити цілі, відрізняти важливе від неважливого та будувати ефективну комунікацію в ділових стосунках.

Будьте проактивні

Стівен Кові ділить людей на реактивних і проактивних. Реактивними людьми керують емоції, обставини, умови, оточення. Проактивні ж люди самі беруть відповідальність за своє життя. Їх стан та поведінка залежать не від оточуючого середовища, а від власних рішень.

Більш детальне порівняння реактивних та проактивних людей зображено в таблиці:

Реактивна людинаПроактивна людина
Звинувачує обставини в своїх невдачах (невдале виховання, злий начальник, погана країна)Бере відповідальність за невдачі, виносить з них уроки
Є об’єктом впливу інших людейДіє сама, проявляє ініціативу
Шукає відмовки, чому в неї не виходить змінити роботу чи заробити більшеСама створюють сприятливі ситуації навколо себе: надсилає резюме, проходить курси підвищення кваліфікації
Нездатна контролювати свою реакцію, вона залежить від зовнішніх обставинРеакція залежить від системи цінностей та щоденних дій
Концентрується на колі турбот – обставинах, які не в змозі змінити (поведінка інших людей, ситуація в країні, боргові зобов’язання, які вже існують)Концентрується на колі впливу – обставини, які вона здатні змінити (оточення, сферу діяльності, здоров’я, здобуття нових навичок)
Коло турбот більше, ніж коло впливуКоло впливу більше, ніж коло турбот
Притаманна поведінка – постійні скарги на життя та звинувачення іншихПритаманна поведінка – реальні дії, аналіз помилок та складання подальних стратегій
Після допущеної помилки кидає справу і більше ніколи до неї не повертаютьсяРозбирає помилку на уроки та аналізує, як уникнути такої помилки в майбутньому
Таблиця порівняння реактивних та проактивних людей

Стівен Кові радить бути саме проактивним, щоб досягати успіхів в житті. Поки людина не зможе сказати “Сьогодні я такий, який є, і це завдяки вибору, зробленому мною вчора”, вона не зможе рухатись в напрямку ефективності.

Декілька порад, для розвитку проактивності:

  • Складіть власну систему цінностей – набір характеристик про те, ким ви хочете стати і що для вас важливо. Дотримуйтесь цих цінностей, намагайтесь діяти в їх інтересах, незважаючи ні на що.
  • Не дозволяйте емоціям брати верх, навіть в найсладніших ситуаціях. Тримайте голову холодною та оцінюйте, що можете зробити конкретно ви, щоб покращити ситуацію.
  • Не витрачайте зусилля на вирішення проблем, які знаходяться поза зоною вашого контролю. Замість цього подумайте про те, що можете змінити: знайти кращу роботу, взяти підробіток, пройти курси та претендувати на вищу зарплатню.
  • Перетворюйте невдачі в успіх: визнавайте свої помилки, виправляйте їх і перетворюйте в уроки.
  • Намагайтеся бути ініціативними, шукайте можливості досягнути того, що вам потрібно, говоріть про себе при будь-якій нагоді, приймайте цікаві пропозиції, відвідуйте тематичні заходи, тощо.

Коли щось розпочинаєте, уявляйте кінцеву мету

Для будь-якої справи важливий чіткий план. Перед тим як будувати будинок, створюється детальний план. Перед пошиттям одягу створюється паперове лекало. Малюнок починається з ескізу, а написання книги з попереднього плану.

Це правило стосується і життєвих цілей. Перед тим, як приступити до реальних дій, важливо бачити план та кінцеву мету. Адже часто відбувається так, що ми робимо дуже багато дій і фізично стомлюємось, а потім виявляємо, що це все було дарма та ніяк не стосується нашої мети. Можна бути зайнятою людиною, але при цьому абсолютно неефективною.

Тому так важливо скласти детальний план того, куда ми б хотіли прийти та якою людиною стати.

Для цього достатньо відповісти на наступні запитання:

  • Чого ви хочете досягти?
  • Ким ви хочете стати?
  • Як ви хочете цього досягти?
  • Що ви хочете робити?

Маючи чітку мету, ви повинні постійно тримати її в голові. Кожну щоденну дію ви маєте співставляти з метою та визначати, чи дійсно ця дія веде до кінцевої мети.

Також доведено, що не тільки конкретна людина, а й сім’я, компанія та навіть народ стають набагато ефективніші, коли бачать кінцеву мету. Дуже гарний приклад можна навести з нашого життя. Всіх українців, починаючи з 24 лютого об’єднала одна ціль – страшна війна. Кожен з нас бачить кінцеву ціль в перемозі та своїми методами намагається до неї наблизитись. І в цьому наша сила, як народу 🇺🇦

Робіть спочатку те, що необхідно зробити спочатку

Суть правила в тому, що не варто обирати другорядні справи, якщо перед вами стоять важливі.

Погляньте на схему внизу. Стівен Кові ділить всі буденні справи на 4 категорії:

Поділ всіх буденних задач на категорії та підказки, як поводитися з тими чи іншими задачами | Стівен Кові «‎‎7 звичок надзвичайно ефективних людей» короткий огляд книги | Почни з себе
Поділ всіх буденних задач на категорії та підказки, як поводитися з тими чи іншими задачами

Ефективні люди намагаються триматись подалі від неважливих справ з квадратів 3 і 4.

Але найважливіше, намагатись не допускати того, щоб важливі і нетермінові справи (квадрат 2) ставали терміновими (квадрат 1). Для цього потрібно контролювати виконання важливих справ, ставити дедлайни та притримуватись їх.

Також автор розповідає про таку невід’ємну частину ефективності, як делегування. Він ділить делегування на 2 види:

  • Делегування виконання.
  • Делегування керівництва.

Порівняння зображено в таблиці:

Делегування виконанняДелегування керівництва
Диктуєте виконавцю кожен крок (піди в те місце, візьми цей документ, напиши … щоб він / вона зробив …)Ставите перед виконавцем мету, подальші кроки він обирає самостійно
Відповідальність за результати на васВідповідальність за результати на виконавці
Делегуєте конкретні методи для досягнення результатуДелегуєте весь результат
Методи визначаєте виМетоди обирає виконавець
Порівняння двох видів делегувань

Метод делегування виконання є простішим в організації, однак в переспективі метод делегування керівництва набагато продуктивніший. По-перше, він знімає з вас більшу частину відповідальності та економить час. А по-друге, виконавець набагато більше включений в роботу та обирає комфортні для себе методи, що приведе до кращого результату.

Думайте в парадигмі «‎‎Переміг – Переміг» (Win-win)

«‎‎Переміг – Переміг» – це один з видів взаємодії з людьми. Всього їх існує 6:

  1. «‎‎Переміг – Програв» (Win-Lose). Коли використовуються всі можливості, щоб досягнути свого, навіть, якщо постраждають інші люди. Наприклад, донести на колегу, щоб його звільнили, а ви зайняли його місце.
  2. «‎‎Програв – Переміг» (Lose-Win). Модель слабких людей, котрі поступаються своїми інтересами сильнішим особистостям. В перспективі така стратегія є програшною, адже може обернутися роздратуванням та вигоранням.
  3. «‎‎Програв – Програв» (Lose-Lose). Така ситуація найчастіше виникає тоді, коли зустрічаються дві особистості «‎‎Переміг – Програв», які не можуть домовитись між собою. В результаті, обидва програють. Якщо взяти ситуацію з колегами з пункту «‎‎Переміг – Програв», то в той час як один колега доніс на іншого, той в свою чергу також доніс на першого, прагнучи зайняти його місце. І в результаті, звільнили обох.
  4. «‎‎Переміг» (Win). Таким людям важливо отримати бажане, вони будуть діяти тільки в своїх інтересах. При цьому, що буде з іншими, їх взагалі не хвилює. В перспективі не дуже правильний варіант взаємодії, адже людина буде втрачати своє оточення, її будуть всіляко уникати.
  5. «‎‎Переміг – Переміг» (Win-win). Така стратегія, при якій обидвоє шукають взаємовигідні рішення. Всі домовленості і рішення принесуть користь для обох, але можливо, в різних аспектах.
  6. «‎‎Не взаємодіяти». Якщо ви бачите, що одна з сторін буде незадоволена взаємодією, краще відмовитись від взаємодії. Адже щирість і чесність, в перспективі, принесуть набагато кращі результати, збережуть імідж і репутацію.

Стівен Кові рекомендує притримуватись стратегії «‎‎Переміг – Переміг». В такому випадку обидві сторони будуть задоволені і будуть діяти по наміченому плану. Для таких людей життя – це арена для співпраці, а не для конкуренції. Успіх одної людині не має суперечити успіху іншої.

Спочатку прагніть до того, щоб зрозуміти і тільки після цього – бути зрозумітим

Вміння спілкуватися – найважливіша навичка для людей. На жаль, більшість людей не вміють цього робити. Кожен прагне до того, щоб зрозуміли його і зовсім не прагне зрозуміти співрозмовника.

Навіть якщо люди і слухають, більшість з них роблять це для того, щоб потім відповісти і розказати про свій досвід, але ніяк не зрозуміти.

Як правило, коли ми слухаємо, діємо за однією з чотирьох стратегій:

  1. Погоджуємось або не погоджуємось.
  2. Задаємо питання спираючись на власну систему цінностей.
  3. Даємо поради, спираючись на власний досвід.
  4. Інтерпритуємо ситуацію чи вчинок людей, спираючись на власний досвід, переконання чи вчинки. Тобто стараємось перекласти мотиви людини на наші мотиви, поступили б ми так чи ні.

Перед тим як оцінювати чи радити щось, Стівен Кові радить намагатися зрозуміти, для чого ваш співрозмовник щось говорить, які емоції він при цьому відчуває, можна навіть перепитати, чи правильно ви зрозуміли його слова.

І саме головне, не потрібно кожне слово співрозмовника пропускати через свою парадигму цінностей. Це самостійна людина, зі своїм досвідом та цінностями. Потрібно наче стати цією людиною, відчути як вона і не робити висновків по типу “Я б так не поступив”.

Коли ми починаємо розуміти людей, вони стають більш прихильними до нас. А це запорука довготривалих, міцних стосунків.

Досягайте синергії

Поняття синергії означає те, що одне ціле більше, ніж сума його частин. При особливих зв’язках, 1 + 1 буде дорівнювати 3, або навіть 15. Можна привести приклад з деревами, які посаджені поряд. Їх коріння сплітається, що робить грунт набагато кращим, а кожне з дерев міцнішим.

Принцип синергії в природі | Співпрацюйте з людьми, знаходьте їх особливості | Стівен Кові «‎‎7 звичок надзвичайно ефективних людей» короткий огляд книги | Почни з себе
Принцип синергії в природі

Суть звички в тому, щоб цінувати відмінності між людьми та прагнути до співпраці з ними. Кожна людина індивідуальна, зі своїм менталітетом, багажем досвіду, емоціями і уявленнями про те, як працює світ.

По-справжньому людина буде ефективною тільки тоді, коли буде цінувати своє оточення, взаємодіяти з ним та розширювати свої можливості. Спираючись тільки на власний досвід, ми завжди відчуваємо недостатню інформованість. Взаємодіючи з іншими, можна заповнювати пустоти власних знань і відкривати нові можливості.

Тому так важливо створювати команди, досліджувати досвід інших людей, працювати з ними та розвивати єдність в колективі.

Заточуйте пилку

Ця звичка містить в собі комплекс всіх звичок, описаних вище. Присвячена вона найважливішій інвестиції в житті – інвестиція в себе.

Припустимо, вам потрібно терміново спиляти дерево, але в вас тупа пилка. Ви вважаєте, що не маєте достатньо часу для заточки пилки і починаєте пиляти дерево тупою пилкою. Але в вас нічого не виходить і декілька днів поспіль ви намагаєтесь безуспішно спиляти дерево тупою пилкою. Однак, якщо б ви витратили лише декілька хвилин і заточили пилку, ви могли б дуже швидко і з найменшими зусиллями спиляти дерево.

Завжди тримайте пилу заточеною, інвестуйте в себе, розвивайтесь, здобувайте нових навичок | Стівен Кові «‎‎7 звичок надзвичайно ефективних людей» короткий огляд книги | Почни з себе
Завжди тримайте пилку заточеною, актуалізуйте свої знання та навички, навчайтесь новому

Заточка пилки – це про розвиток наших навичок. Ми самі – інструмент нашої власної діяльності.

Щоб бути ефективними, ми маємо розвивати себе в 4 вимірах:

  1. Фізичний. Їсти корисну їжу, якісно відпочивати, займайтись спортом, регулярно відвідувати лікарів.
  2. Духовний. Формувати систему цінностей і відданість їм, розвивати лідерські якості, проактивність.
  3. Інтелектуальний. Займатись постійним навчанням, яке тренує ваш розум та розширює світогляд.
  4. Соціально-емоційний. Спілкуватися з іншими людьми, прагнути їх зрозуміти та досягнути синергії.

При регулярному розвитку більш-менш рівномірно в усіх чотирьох напрямках, ви зможете стати дійсно надзвичайно ефективною людиною.

Якщо вас цікавлять інші книги про ефективність та планування, радимо ознайомитись з нашою добіркою Як правильно розподіляти свій час? Топ-5 книг про планування

Висновок

Тепер вам відомі 7 звичок ефективності від Стівена Кові. Але щоб життя стало кращим, потрібно спробувати знання на практиці, регулярно робити нові дії та виносити уроки з помилок. Сподіваємось, у вас все вийде 🙂 Зберігайте статтю і надсилайте друзям, якщо вона була корисна. І пам’ятайте, що все починається з нас самих!

Поділитися:

FacebookTwitterTelegramWhatsAppViberEmailPinterestLinkedIn